tiistai 14. toukokuuta 2013

Shape up!

Eilen tuli eteen vihdoin se maanantai, kun oli oikea aika aloittaa laihtuminen.
Minä oon sen verran rötväles, että mä en edes yritä jos en yritä :D Ittensä kiusaamista on aina maanantaina aloittaa ja keskiviikkona lopettaa. Parempi syödä hyvällä omallatunnolla joka päivä. Ja olla pullukka. Voi itku!

No, nyt on lihavat päivät historiaa. Tai ei ne varsinaisesti ihan vielä ole historiaa, mutta suunta on oikea.

Tällä kertaa mulla on laihtumisen tukena puhelimeen ladattu ilmainen Shape up -sovellus. Viimeksi laihduin "Jutta-dieetillä", mutta nyt se ei vaan tuntunu sopivalta vaihtoehdolta. Mä haluan määrätä itse, mitä syön. Tylsää luopua vaikkapa huipputerveellisestä superfood-pirtelöstä, koska se ei varsinaisesti dieettiin kuulu. Tai punaviinistä ;-)
Niinpä mä innostuin kovasti kun yks mun asiakas kertoili tästä Shape up -appsista. Siinä on ideana pitää kirjaa päivän syömisistä. Sovellus sitten näyttää paljonko päivän kaloreista on syöty ja paljonko on vielä syömättä. Omat tavoitekalorit ohjelma laskee alkuun syötettyjen perustietojen perusteella.
Mä laitoin tavoitteeksi 9 kilon laihtumisen ja tahdiksi 1 kilo per viikko. Näillä spekseillä mun vuorokauden tavoitekalorimäärä on n. 1300 kilokaloria.



Kätevän ohjelmasta tekee se, että sitä käytetään puhelimen kautta. Se kulkee siis aina mukana. Samoin kun nälkä :D
Ruokien syöttäminen appsiin on myös vaivatonta, aika moni ruoka(aine) on löydettävissä pelkän tuotteen viivakoodin avulla (joka luetaan puhelimen kameralla)!
Ruokia voi myös hakea manuaalisesti ja jos oikeaa ei löydy, sen voi itse lisätä. Ohjelmassa on silti yllättävän paljon suomalaisia elintervikkeita.

Ohjelmaan lisätään myös päivän miinuskalorit, eli liikunta. Ja sen mukaan syötävät kalorit lisääntyvät automaattisesti. Melko hienoa!

Viimeisenä, muttei todellakaan vähäisimpänä on pakko kehua sovelluksen ulkonäköä. Selkeää, iloista ja miellyttävää. Suomiversio Kalorilaskuri.fi jää tässä asiassa kyllä aika kauas Shape up:ista.

Huono puoli sovelluksessa on vieraskielisyys. Shape up on saatavissa jo aika monelle kielelle, muttei vielä suomeksi. Sen verran selkeä ohjelma kyllä on, että luulisin käytön olevan mahdollista englannin tai vaikkapa ruotsin perustaidoilla. 
Alkuun haastetta tuo myös ruokien määrän arvioiminen. Tänään olen käyttänyt monen safkan puntarin kautta. Osa ruuista onneksi merkataan kappaleina, kuten esimerkiksi leipäviipaleet.

Mulla on sellanen fiilis, että tämä homma onnistuu :) Ehkä paino ei ihan tuota kiloa viikossa tipu, mutta se olkoon tavoitteena.
Tutkimusten mukaan muuten todennäköisyys onnistua laihduttamisessa paranee huomattavasti, jos syömisistään pitää kirjaa. 

Niin ja sen vois vielä mainita, että Shape up:ia voi käyttää muuhunkin kun laiduttamiseen. Sovellus toimii myös ruoka- tai treenipäiväkirjana tai tavoitepainossa pysymiseksi. Tai vaikka vähähiilarisen ruokavalion seuraamiseksi. Ohjelmaan voi nimittäin asettaa tavoitteet vaikka päivittäisten protskujen, hiilarien ja rasvojen määrästä.

Shepe up toimii. Jo tänään olo tuntuu tosi laihalta vaikka vasta eilen aloitin :D :D

Tässä vähän maistiaisia siitä, miltä sovellus näyttää:

Kuva perusnäkymästä.
Rasvojen määrä tuossa mun tilastossa kyllä heittää :D
Jonkun ruuan takana taitaa olla virheelliset ravintokoostumukset...

Aamiainen

Päivällinen piti punnita, että sain tiedot tänne

Tilastoa, jee!
Mä rakastan tilastoja ja taulukoita :)
Tänne pitää alkaa tallentamaan myös aamupainoja.



[Share to Pinterest]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista! <3