keskiviikko 29. toukokuuta 2013

Varpain jaloin

eli paljain varpain.

Mulla oli tänään hierojan ammattitutkinnon näyttökokeen ensimmäinen - ja pahin - päivä. Aamu alkoi yleisinfolla ja näytön vastaanottajat esittäytyivät. Meidät oli jaettu ryhmiin ja kukin kävi vuorollaan esittämässä anatomian osaamistaan ja odotellessa tehtiin kirjallista tehtävää, joka palautettiin päivän päätyttyä.

Anatomian osuutta jännitin ennalta kovasti. En niinkään enään tänään, mutta viimeiset viikot on kyllä ollu aika ahdistavia...
Paketti on aika laaja: meidän tulee osata nimetä kaikki koskettavissa olevat lihakset, niiden kiinnitys- ja lähtökohdat, suurimmat luut, merkittävimmät nivelet, verisuonet ja hermot. Ja kaikki tämä tietysti latinaksi! Mä oon tosi tyytyväinen mun tämänpäiväiseen suoritukseen. Sain sanottua kaiken, minkä osasin. Se vaan ei ihan riittänyt. Mä tiesin kyllä kaikki edellämainitut nimetä ja sijoittaakin "kartalle", mutta näytön vastaanottaja jäi kaipaamaan tarkempaa nimeämistä lihasten lähtö- ja kiinnityskohdille. Perjantaina saan kuulemma täydentää näyttöä anatomian osalta.

Tämä ilta on menny siis lihaksia opiskellen Esan ja Markun kanssa :) Minä ja Markku ollaan oltu oppilaina ja Esa on toiminut opettajana. Esa on ihan pro anatomian kanssa!
Oppimisen tueksi mä oon juonu pari lasia kuohuvaa (oottehan nähneet uuden tutkimuksen skumpan positiivisesta vaikutuksesta muistiin?).


Perjantaina mä kuulkaa pääseen briljeeraamaan hienoilla sanoilla ;-) Tähän asti mun opiskelu on perustunut pääasiassa valokuvamuistiin ja kymmeniin katseltuihin kuviin. Vaan eipä niistä kuvista irtoa sitten noita tarkkoja termejä...

Tänään homma meni jotenkin näin: "no se lihas lähtee suunnilleen tästä, ja meniskö se näin ja kiinnittyis sitte tonne jalkapöytään".

Perjantaina se tulee menemään näin: "Tibialis anterior lähtee condylus lateralis tibiasta, tibian lateraalireunan yläosasta ja membrana interosseasta kiinnittyen ensimmäiseen metatarsaalin tyveen sekä vaajaluun mediaalireunaan." Toivottavasti! :)

Huomenna meillä on agendalla asiakashierontoja. Kivaa :) Mulla on kolme kokovartalohierontaa, jotka on mukavaa vaihtelua niille 45 minuutin niska-hartiahieronnoille, joita töissä saa tehdä päivittäin.
Tänään näytön vastaanottaja pääsi kehumaan mun työkenkiä - joita ei ole :D Mä en ollenkaan hoksannu ottaa matkaan työkenkiä. Vaan väliäkö tuolla, huomenna hierotaan paljain jaloin! Olkoon tämä virkistävää vaihtelua normi työasussa työskentelyyn.

Ihan hippinä Kauhajoella ;-)



[Share to Pinterest]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista! <3