torstai 19. syyskuuta 2013

Lentopelkoa

Kuulemma suuri osa ihmisistä kokee lentopelkoa. Mä olen yksi niistä.

Siitäkin huolimatta, että ollaan lennetty paljon, ja vaikka mä ole joskus jopa tykännyt kovasti lentää. Nuorena mun haave oli päästä lentosotakouluun - ei siksi, että olisin halunnut oppia sotimaan, vaan koska halu lentää hävittäjällä oli suuri.

Nyt lasten jälkeen mun on ollu koko ajan vaikeampaa lentää. Viimevuonna kun matkustettiin Kreetalle, lennot oli yhtä tuskaa. Kädet ja oikeastaan joka paikka hikos. Pulssi huiteli tuhatta ja sataa. Lihakset meinas krampata. Vessassa sai käydä pariin otteeseen ruikulilla.
Todella inhottavaa. Vaikka kohtuullisen mittainen lentomatka olikin eikä matkaan osunut turbulensseja tai muuta kurjaa.

Nyt ennen tätä reissua googlettelin aiheesta ja opin yhtä ja toista mielenkiintoista. Kuten, että ihmisellä on vain muutama luontainen pelko syntyessään: pelko tippua ja pelko koviin ääniin. Muut pelot on kuulemma opittuja. Lentopelko mukaan lukien.

Kaikenmoista vinkkiäkin netistä löytyi lentopelon hallintaan. Aina mielenhallintakursseista rauhoittaviin lääkkeisiin. Finnairin järjestämä lentopelkokurssi tuntui järkevimmältä vaihtoehdolta. Sielä on lentohenkilökuntaa ja psykologikin purkamassa meidän lentopelkoisten ajatussolmuja, ja kertomassa faktoja lentämisestä. Joka ihan oikeasti on turvallista.

Mulla ei nyt vaan ollut aikaa eikä rakaahaan osallistua tuolle kurssille. Turvauduin siis lääkkeisiin. Lääkkeet itsessään maksoi muutaman euron ja lääkärikäynti jotain alle satasen. Lääkärikin muuten suositteli Finskin kurssia, mutta antoi reseptin lääkkeisiin kun selitin tilanteeni. 

Nyt tätä kirjoittaessa istun lentokoneessa. Kentällä nappasin muutaman tabletin ja koska se nyt ei vielä suurempaa apua tuonut, otin koneessa vielä puoliskan ja vielä puoliskan. Tilanne on nyt se, että pärjään jotenkin, mutta ei tämä edelleenkään hyvältä tunnu. Nousuun lähtö tuntui ihan kamalalta. 
Mulla on vielä lupa ottaa yksi tabletti, mutta todennäköisesti tällä pärjään.

Mulle nappia.

Muille herkkuja.

Kaikkea kans! Ei tämä elo iän (ja lasten) myötä ainakaan helpommaksi mene :D

Se täytyy vielä todeta, että nuo lääkkeet tuo helpotusta noihin fyysisiin pelko-oireisiin ja ehkä rauhoittaa vähän mieltä. Mutta kyllä mä paremmat fiilarit saan lasillisesta punkkua (josta ei tosin lentopelkoon ole apua). Ihan "selväpäisenä" ja tolkuissaan saa siis matkata, vaikka lääkettä onkin ottanut.
[Share to Pinterest]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista! <3