maanantai 20. lokakuuta 2014

Kiusaamisesta

Me aikuiset voimme monesti kuljettaa elämäämme haluttuun suuntaan. Jos jossain on epämiellyttävää, voimme mennä muualle. Aikuisen on helpompi välttää kiusaaminen kuin lapsen. Lapsi on niin herkkä ja aseeton kiusaamistilanteissa.

Omien lasten vuoksi olen monesti pohtinutkin tätä kiusaamisaihetta. Mitä voin tehdä, ettei lapseni joudu kiusatuksi? En kai mitään. Se mitä voin tehdä, on auttaa lastani selviämään mahdollisista kiusaamistilanteista. Puuttua asiaan tai auttaa lasta itse pärjäämään. Kaikkeen jatkuvaan tai vakavaan kiusaamiseen lapsi tarvitsee aina aikuisen apua, mutta lievemmissä tai yksittäisissä tapauksissa lapsen on mielestäni hyvä osata myös puolustaa itseään. Maailmassa kun tulee jatkuvasti vastaan myös niitä huonostikäyttäytyviä ihmisiä.

Miten voin sitten olla varma, ettei lapseni kiusaa ketään? Antamalla lapselle rakkautta, hellyyttä ja aikaa. Olemalla läsnä. Rakentamalla lapsen hyvää itsetuntoa ja kehittämällä lapsen oikeudenmukaisuudentajua. Pitämällä huolen siitä, että lapsi voi hyvin. Onnellisen ja tasapainoisen lapsen ei kai tarvitse kiusata ketään. Kiusaaja on myös uhri. Kiusaaminen on oire jostain, siihen on joku syy.

Mä toivon, että meidän lapset pystyisivät lopettamaan kaikki maailman sodat. Tai saisivat edes Nobelin rauhanpalkinnot. Tai tiedättekö. Oikeastaan mä toivon, että meidän tytöt saisivat loppumaan edes yhden kiusaamisen. Että heillä olisi rohkeutta puolustaa kiusattua. Vahvuuttaa auttaa kiusaajaa lopettamaan kiusaaminen. Sekin on jo paljon.


Tämä kirjoitus on osa "Vain siksi, että olen minä" -haastetta.
"Vain siksi, että olen minä" - haaste on Vaasan alueen bloggareiden yhteinen tempaus kiusaamista vastaan. Tänään 21.10. alueen blogeista löydät erilaisia tarinoita tästä tärkeästä aiheesta - sinua lukijani pyydän jakamaan ainakin yhden osallistuvan blogin haastetekstin. Puhutaan kiusaamisesta, välitetään ja puututaan yhdessä!

Muiden bloggaajien kirjoituksia kiusaamisesta pääset lukemaan tämän linkin kautta.




[Share to Pinterest]

2 kommenttia:

Kiitos kommentista! <3